Länsi-Uusimaa on saanut lyhyen ajan sisään muutaman positiivisen elinkeinoelämäuutisen. Juuri ennen joulua Fortum ilmoitti tulevaisuuden suunnitelmistaan Inkoon Joddbölen alueella. Viime viikolla Koverharin satama Hangossa sai positiivisia uutisia, sillä Rauanheimo ilmoitti suunnitelmistaan satamassa Nord Stream -töiden jälkeen.

On erittäin hienoa, että Länsi-Uusimaa seutuna kiinnostaa suuria yrityksiä. Se kertoo seutumme vetovoimaisuudesta. Inkoossa toivomme, että Fortumin suunnitelmat toteutuisivat sillä se tarkoittaisi useaa sataa uutta työmahdollisuutta paikkakunnallemme.

Koen kuitenkin, että tässä yhteydessä on erittäin tärkeätä nostaa esiin seutumme liikenne- ja infrastruktuurin kunto. Näiden kaikkien hankkeiden toteutuminen seudullamme tulee lisäämään painetta tie- ja rautatieverkostollemme. Infrastruktuurin tulee mielestäni ehdottomasti tukea elinkeinoelämää seudullamme.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kantatie 51:n suhteen liikennemäärät tulevat lisääntymään. Kantatie 51:n suhteen on tärkeätä, että asianomaiset viranomaiset sekä tuleva hallitus ymmärtävät kantatie 51:n merkityksen.

Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen on myös tärkeä infrahanke Länsi-Uudellamaalla. Asia on ollut esillä jo monia vuosia ja suunnitelmia sähköistämisestä on jo tehty. Ikävä kyllä hanketta ei olla saatu toteutettua.

Tosiasia on, että toimiva infrastruktuuri on tärkeä osa elinkeinoelämän toimintaedellytysten edistämisessä sekä yritysten toimintaedellytysten luomisessa. Nyt on tärkeätä, että me emme alueena enää jää ulkopuolelle infrastruktuurihankkeiden suhteen.

Meidän seudullamme on paljon potentiaalia elinkeinoelämän näkökulmasta. Tämän asian tulisi myös maan tuleva hallitus Helsingin päässä huomioida.

Kirjoitus on julkaistu mielipidekirjoituspalastalla lehdissä Länsi-Uusimaa ja EU-etelä (23.1.2019).

Här en länk till mitt senaste blogginläg angående stamväg 51. https://henrikwickstrom.fi/sv/glom-inte-bort-stamvag-51-som-en-viktig/