Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi aikaisemmin tällä viikolla esityksen koskien asetusta, joka määräisi maanteiden ja rautateiden runkoverkon palvelutason.

Länsi-Uusmaalaisesta näkökulmasta katsottuna voimme todeta, että valtatie 25 on mukana ministeriön esityksessä ja raideliikenteen osalta Länsi-Uudellemaalle tärkeä Rantarata. Kantateitä ei ministeriön esityksessä ole, ei näin ollen myöskään kantatie 51:tä.

-Itse olisin toivonut, että kantatie 51 olisi ollut mainittuna kyseisellä listalla. Vaikkei kantateitä ministeriön esityksessä ole, koen, että kantatie 51 kuuluisi mainita kyseisessä esityksessä. Kantatie 51 on merkittävä väylä Uudellamaalla ja liikenne kyseisellä tieosuudella on erittäin vilkasta, sanoo Henrik Wickström (r.), joka myös toimii Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtajana.

-Inkoo tulee antamaan lausunnon koskien kyseistä asetusta. Kyseisessä lausunnossa haluan, että kantatie 51 tullaan nostamaan esille, sanoo Wickström.

Inkoon kunnan edustajat tapasivat kuluneen viikon tiistaina Liikenneviraston johtoa. Tapaamisen aiheena oli kantatie 51 sekä sen kehittämistarpeet sekä Rantarata. Tapaamiseen osallistui myös Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

-Kokouksen aikana halusimme nostaa esille kantatie 51:n merkityksen Inkoolle ja koko Länsi-Uudellemaalle. Kantatie 51:llä on tärkeä merkitys alueellemme niin elinkeinoelämän kuin myös jokapäiväisen työmatka- sekä opiskelijaliikenteen näkökulmasta. Kantatie 51:n liikenneturvallisuuden parantaminen nousi myös vahvasti esiin, toteaa Wickström

Wickströmin mukaan on tärkeätä nostaa liikennekysymykset keskusteluun. Mikäli haluaa saada kehitystä liikenneasioissa aikaan, täytyy tehdä töitä pitkällä tähtäimellä yhteistyössä niin viranomaisten kuin myös päättävien poliitikkojen kanssa.

-Teiden yleinen kunto herättää myös paljon keskustelua. Inkoon kunnan puolelta pyrimme nostamaan esille aktiivisesti ne kehittämistarpeet, joita meidän tieosuuksillamme on tällä hetkellä. Parhaillaan kunta kerää kyselyn avulla kuntalaisten mielipiteitä koskien ELY-keskuksen hallinnoimien teiden kuntoa. Tätä tietoa tulemme käyttämään siinä lausunnossa, jonka kunta antaa ELY-keskukselle koskien tulevia ELY-keskuksen tiehankkeita Uudellamaalla, sanoo Wickström.

-Korjausvelka Suomen tieverkostossa on tällä hetkellä todella korkea. Tämän velan vähentäminen tulee vaatimaan aktiivista puuttumista maan hallitukselta, toteaa Wickström.