Talven aikana saimme kokea todellisia talvikelejä. Kevät on kuitenkin tehnyt tuloaan ja lumen alta paljastuu jälleen Suomen tieverkoston huono kunto.

Toimiva ja kunnossa oleva tieverkosto on tärkeä meille kaikille niin turvallisuuden kuin sujuvan arjenkin näkökulmasta. Kunnossa oleva tieverkosto on tärkeä myös elinkeinoelämälle.

Suomen tiestön korjausvelan on arvioitu olevan 2,5-3 miljardia euroa. Jotta tämä saataisiin kurottua umpeen, vaatisi se 300 miljoonan euron lisärahoitusta teiden ylläpitoon vuositasolla.

Nykyiset määrärahat riittävät vaivoin korjaamaan akuuteimmat puutteet pääväylillä. Näin ollen pienemmille, mutta kuitenkin ihmisille tärkeille tieosuuksille ei löydy korjausmäärärahoja.

Tulevan hallituksen on löydettävä ratkaisuja teidemme huonon kunnon kohentamiseksi. Meidän tulee tarkastella läpi rahoitusmalleja, millä tiekorjaukset tehdään. Nykyinen järjestelmä on hyvin byrokraattinen ja sitä tulisi selkeyttää.

Samalla koen, että kansallisella tasolla tulisi paremmin ottaa huomioon Uudenmaan erityspiirteet. Uusimaa on kasvava maakunta väkiluvun suhteen. Tämän tulisi mielestäni myös näkyä rahoituksen suhteen.

Länsi-Uusimaa ei ole viime vuosina saanut paljon tukia koskien teiden kunnostusta. Olen Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtajana toimiessani saanut paljon palautetta Inkoon ja koko Länsi-Uudenmaan teiden huonosta kunnosta. Meidän on tehtävä töitä sen puolesta, että tärkeitä pääväyliämme kuten kantatie 51:stä ja valtatie 25:sta kehitetään turvallisemmiksi. Samalla meidän on saatava rahoitusta pienemmille tieosuuksillemme.

On erittäin tärkeätä, että me saamme seutuna äänemme näissä asioissa kuuluviin. Se vaatii monimuotoista yhteistyötä ja vaikuttamistyötä. Kukaan ei tule meiltä kysymään, mitä me seutuna tarvitsemme – meidän tulee olla näissä asioissa itse aktiivisia.

Tällä hetkellä suunnitellaan monen miljardin suuruisia infrastruktuurihankkeita ympäri Suomea. Uusia kehittämishankkeita voi tehdä, mutta mielestäni olisi tärkeätä myös muistaa pitää huolta meidän nykyisistä väylistämme.

Ei ole liioiteltua sanoa, että Suomen maantiet ovat osa kansallisomaisuuttamme. Tieverkostamme on pidettävä huolta, se ei saa rapistua entisestään. Siksi maamme seuraavan hallituksen hallitusohjelmassa on teiden ylläpidon oltava korkealla tärkeysjärjestyksessä.

Henrik Wickström,
Kansanedustajaehdokas,
Inkoo (r.)

Lue lisää ajatuksiani tieverkoston kehittämisestä Länsi-Uudellamaalla: https://henrikwickstrom.fi/sv/haloo-helsinki-taalla-lansi-uusimaa/

Kurkista myös FB-sivulleni, jossa voit seurata ajankohtaisia uutisia minusta https://www.facebook.com/wickstrom2019/.