Ratakeskustelu on käynyt kesällä kuumana. Itse olen esittänyt hallituksen sisällä sitä, että Länsiradan suhteen tulisi käydä keskustelu, koska hanke ei saanut EU:lta tukirahoja sen kannattamattomuuden vuoksi.

Mielestäni nyt olisi tärkeää keskittyä vahvistamaan rantarataa Turun ja Helsingin välisenä junayhteytenä. Muutaman minuutin säästö ei ole uudelle radalle riittävä perustelu huomioiden nykyiset etätyöpaikkakäytänteet  sekä tilanne, missä olemme nyt taloudellisesti. Lohjalle voisimme hyvin edistää kaupunkirataa sekä myös Salon ja Turun välille kaksoisraidetta. Näihin myös taloudellisesti hallitus on sitoutunut.

Moni Länsiradan lobbari sanoo, ettei rantaradalle voi lisätä junia. Rantarataan panostetaan 80 miljoonaa euroa tällä hallituskaudella, mikä on todella tärkeä asia. Mikäli tähän lisätään reilut 100 miljoonaa euroa lisää, saadaan rantarata peruskunnostettua. Tähän voisimme lisätä vielä junille muutaman kohtaamispaikan, jotka yleensä maksavat 20-30 miljoonaa euroa.

Länsi-Uudenmaan kansanedustajana koen tehtäväkseni edistää asiaa, vaikka vastustus tällaista pragmaattista ajattelua kohtaan on kova. Meidän seutumme kannalta on todella tärkeää huolehtia junaliikenneyhteyksistä Turkuun ja Helsinkiin. Etenkin Turkuun menevä liikenne voisi kokonaan hävitä uuden radan myötä. Lähiliikennettä meidän tulee myös Helsingin ja Hangon välillä edistää, mutta se ei saisi tapahtua kaukojunien kustannuksella.