Raidepolitiikasta on käyty keskustelua julkisuudessa myös eduskuntavaalien alla. Tällä viikolla Helsingin Sanomissa uutisoitiin, että moni keskeinen kärkipoliitikko Suomessa on edelleen uuden Helsinki-Turku -radan kannalla, vaikka keskeiset ministeriöt Suomessa ovat todenneet, että uusi rata on kannattamaton. 

Itse koen, että raidepolitiikka on ollut Suomessa todella erikoista. Esimerkiksi tällä erää junaliikenne ei edes toimi. Mikäli haluaa matkustaa esim. Karjaalta Kirkkonummelle junalla, joutuu käymään vaihtamassa junaa Leppävaarassa. Tämä ei ole järkevää. Olisi hienoa mikäli edes osa IC-junista pysähtyisi jälleen Kirkkonummella.

Mielestäni meidän tulisi kehittää rantarataa ja uudelleenarvioida uuden Helsinki-Turku -radan rakentaminen. On tärkeää, että meillä on näkymä siitä, mitä rantaradalle tehdään. 
Muutamalla uudella junien kohtaamispaikalla rantaradan varrella voisimme lyhentää matkustusaikaa Turun ja Helsingin välillä huomattavasti. Kustannukset olisivat myös paljon alhaisempia. Samalla saisimme lisää pysähdyksiä Karjaalle sekä Inkoon aseman avattua. Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen mahdollistaa puolestaan sen, että voisimme saada suoran junayhteyden Hangon ja Helsingin välille.

Meidän yhteinen alueellinen rantaratatyöryhmämme on tiivistänyt vaikuttamistyötään eduskuntavaaleja silmällä pitäen toiveenaan se, että rantarata huomioitaisiin paremmin. Alueellisessa työryhmässä on jäseniä Kirkkonummelta, Siuntiosta, Inkoosta, Raaseporista ja Hangosta. Vaikuttamistyöhön on todellakin pistettävä vauhtia, koska moni ”tunnin junan” kannattaja tulee aktiivisesti edistämään hanketta tulevissa hallitusneuvotteluissa.

Rantaradan kehittäminen tulisi nähdä erillisenä kokonaisuutena ja sen kehittämisestä tulisi ensin linjata, ennen päätöksiä uusista ratalinjauksista. Tämä olisi taloudellisesti järkevää ja tehokasta. VR on jo väläytellyt, että ensimmäiset junat voisivat liikennöidä Helsingistä Hankoon jo vuonna 2024. Tämä vaatii kuitenkin valtiolta riittävän rahoituksen. Tämä osoittaa sen, että keskeiset toimijat liikennesektorilla näkevät mahdollisuuksia rantaradassa. Nyt on tärkeää saada kaikkien päättäjien silmät auki rantaradan suhteen myös valtakunnallisesti. 


Henrik Wickström 

RKP:n varapuheenjohtaja

Eduskuntavaaliehdokas, 

Uusimaa