Ensi viikolla käytäviä kuntavaaleja on tänä keväänä useaan otteeseen eri yhteyksissä kutsuttu koulutusvaaleiksi. Syy tähän löytyy pitkälti maakunta- sekä sote-uudistuksista, jotka tulevat muuttamaan kunnan tehtäviä. Tulevaisuudessa yksi kunnan päätehtävistä tulee olemaan koulutuksen järjestäminen sekä sen kehittäminen.

 

Tämän muutoksen vuoksi on hyvin tärkeätä, että me kunnissa ymmärrämme, kuinka tärkeätä on panostaa koulutukseen ja sen laatuun. Laadukkaan koulutuksen avulla pystymme varmistamaan, että meidän lapset ja nuoret saavat mahdollisimman hyvät eväät tulevaisuutta varten. Onnistuneen koulutuspolun avulla ennaltaehkäisemme myös nuorten syrjäytymisen.

 

Keskusteltuani usean opettajan sekä oppilaan kanssa nostaa yllättävän moni esille huolen jokaisen henkilökohtaisesta hyvinvoinnista. Kouluarki on monimuotoista ja välillä myös vaativaa niin oppilaille kuin opetushenkilökunnalle. Sen vuoksi meidän tulisi kunnissa panostaa siihen, että niin oppilaat kuin henkilökuntakin voivat hyvin. Koulukiinteistöt on pidettävä hyvässä kunnossa ja luokkakokojen on oltava sopivan kokoisia. Meillä tulee myös olla nollatoleranssi kiusaamista ja häirintää kohtaan.

 

Viimeisimmissä hyvinvointibarometreissä, joita OAJ on tuottanut, on selkeästi tullut esille huoli siitä, miten opetushenkilökunta voi työssään. Nopeasti muuttuva yhteiskunta ja lisääntynyt työmäärä tuovat lisää haastetta opettajan tehtävän hoitamiseen. Samalla meidän on pystyttävä tukemaan opetusta avustajien palkkaamisella sekä erityisopettajien tarpeellisella ja riittävällä resurssoinnilla. Myös näitä keinoja tarvitsemme tukeaksemme meidän lapsia ja nuoria.

 

Oppilaiden hyvinvointi on tärkeä asia ja siihen on myös panostettava eri toimintojen avulla. Meidän tulee tarjota tietenkin hyvä oppilashuolto. Yhteistyön kodin ja koulun välillä tulee myös olla sujuvaa. Samalla meidän on tehtävä vahvasti ja laaja-alaisesti töitä eri toimijoiden kanssa, jotta kukaan ei syrjäytyisi. Kuten aikaisemmin mainitsin, on meidän löydettävä hyvät keinot koulukiusaamisen kitkemistä varten. Tämä ikävä keskustelunaihe on syytä myös käsitellä kunnissa.

 

Inkoossa tullaan lähiaikoina laatimaan sivistyspoliittinen ohjelma, jonka tarkoituksena on toimia sivistyssektorin työvälineenä toimialan kehittämisessä. Mielestäni samalla meidän tulisi tarkastella laajasti myös sellaisia toimia, jotka tukevat oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia. Meidän on taattava se, että jokainen koulumaailmassa, niin oppilaat kuin henkilökuntakin, voi toimia koulussa, jossa heidän hyvinvointiansa tuetaan. Ennen kaikkea tämä tukee opetusta, jonka laadusta meidän on pidettävä kiinni.

Kirjoitus on julkaistu Kirkkonumen sanomissa 29.3