Joukkoliikenneasioita käsiteltiin Inkoon kunnanhallituksen kokouksessa 18.6. Ampers Busstrafik ja Wikströms Busstrafik ovat olleet yhteydessä Inkoon kuntaan kirjeitse, jossa yhtiöt ovat anoneet tukea pk-seudulle suuntautuville yhteyksilleen loppuvuodeksi. Mikäli tukea ei heille myönnetä, voi se johtaa mahdollisesti joidenkin vuorojen lakkauttamiseen, toteavat liikennöitsijät.

-Kunnanhallitus käsitteli kyseistä asiaa maanantain kokouksessaan. Päädyimme hallituksessa siihen, että kunta jatkaa keskusteluita kyseisten liikennöitsijöiden, viranomaisten sekä naapurikuntien kanssa koskien syksyn liikennettä. Linja-autoyhteydet palvelevat myös esim. raaseporilaisia, joten sen vuoksi on tärkeätä, että asiasta keskustellaan alueellisella tasolla. Tässä kohtaa mitään tukipäätöksiä ei tehty, sanoo Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström (r.).

Wickström toivoo myös, että kunta nopealla aikataululla tarkastelisi kokonaisvaltaisemmin, millä tavalla kunta järjestää joukkoliikenneyhteytensä. 

-Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7. ja tämä vaikuttaa laajalti siihen, miten joukkoliikennepalvelut järjestetään. Mielestäni meidän kuntana tulisi sen vuoksi nyt tulevana syksynä laajemmin tarkastella, miltä meidän joukkoliikenneverkostomme tulisi näyttää sekä kuinka paljon me kuntana siihen panostamme, sanoo Wickström. 

VR-pysäkin siirto Inkoon aseman alueelta Inkoon keskustan Apteekin viereen on myös herättänyt keskustelua kuntalaisten keskuudessa. 

-VR-pysäkin siirto on herättänyt paljon kysymyksiä. Siirto tuli lyhyellä varoitusajalla ja yllätyksenä monelle. Mielestäni siirron valmistelussa olisi paremmin pitänyt huomioida linjaa käyttävät matkustajat sekä kokonaisvaltaisesti kunnan joukkoliikennetarve, sanoo Wickström.

-Matkustajamäärien kehitystä niin tällä kuin muillakin reiteillä tullaan seuraamaan. Tämä vaikuttaa myös VR-pysäkin sijaintiin. VR on itse tässä kohtaa todennut, että Inkoossa voi olla ainoastaan yksi aikataulullisesti määrätty pysäkki, toteaa Wickström.

-Joukkoliikennelainsäädännön sekä liikennejärjestelyiden suhteen on tapahtunut paljon muutoksia myös kansallisella tasolla ja nämä päätökset vaikuttavat meihin myös paikallisesti. Tämä on omalta osaltaan Inkoon kohdalla johtanut siihen, että olemme käytännössä yksin HSL-alueen sekä Raaseporin junaliikenteen välissä. Itse pidän tärkeänä, että tämä meidän ongelmallinen asemamme myös ymmärretään liikenne- ja viestintäministeriössä, jonka viranhaltijakunnan kanssa tulen vielä Inkoon liikenneasioiden suhteen kokoustamaan juhannusviikolla, sanoo Wickström.