Tämän syksyn suurin joukkoliikennetapahtuma Uudellamaalla on ollut Länsimetron liikennöinnin alkaminen noin kuukausi sitten. Metroyhteyden avaaminen Espoon Matinkylästä on ollut suuri investointi, jolla on laajat vaikutukset koko alueen joukkoliikenteeseen. Länsimetron lisäksi meille on Länsi-Uudellamaalla luvassa toinen muutos vuoden 2018 alussa Siuntion tullessa HSL:n vakituiseksi jäseneksi.
Joukkoliikennejärjestelyiden suhteen varsinaisia muutoksia ei ole vielä tapahtunut. Todelliset muutokset tulemme huomaamaan vasta uuden vuoden vieton jälkeen. Silloin liikenne HSL-alueen länsipuolella tulee keskittymään junaliikenteeseen sekä metroliikenteeseen ja siihen liittyvään syöttöliikenteeseen. Julkisuudessa on jo noussut keskustelua siitä, miten nämä liikennejärjestelyt tulevat vaikuttamaan ihmisten arkeen HSL-alueella. Esim. Kirkkonummella ns. U-liikennesopimuksen loppuminen tulee vaikeuttamaan arkea Kirkkonummen alueella. Aikaisemmin kirkkonummelaiset ovat voineet hyödyntää Länsi-Uudeltamaalta tulevia linja-autoja nousemalla kyytiin HSL:n matkakortilla. Vuoden vaihteessa tämä mahdollisuus poistuu, HSL:n rajoittaessa U-liikennesopimusten kattavuutta.
Inkoon näkökulmasta tilanne joukkoliikennejärjestelyiden suhteen on ollut jo kauan haastava. Lakkautusanomus Inkoosta Helsinkiin arkisin lähtevän 16.30 -vuoron ja Helsingistä Inkooseen 18.50 lähtevän vuoron osalta on muutama viikko sitten jätetty. Asia on tällä hetkellä ELY-keskuksen käsittelyssä. Länsimetron liikennöinnin vuoksi kunnan hankkima iltaliikenne Helsingistä Kirkkonummelle päättyy vuoden vaihteessa. Tämän tilalle kunta on yhdessä ELY-keskuksen kanssa kilpailuttanut iltaliikennettä Inkoon ja Kirkkonummen välillä. Tämä mahdollistaisi sen, että junalla voi tulla ilta-aikaan Helsingistä Kirkkonummelle ja sen jälkeen jatkaa matkaa Inkooseen linja-autolla. Tämä tulee olemaan pilottihanke, joka saa tukea ELY-keskukselta. Tekninen lautakunta tulee käsittelemään asian vielä tulevalla viikolla. Tämän hetken tiedon mukaan muita muutoksia Inkoon linja-autoyhteyksiin ei ole tulossa. Linja-autot liikennöivät myös Helsingin Kamppiin asti. Inkoon kunta tulee tiedottamaan asiasta tarkemmin vielä lähipäivinä. Juuri tiedottaminen näissä asioissa täytyy olla proaktiivista.
Suurin haaste Inkoon joukkoliikenneyhteyksien kehittämiselle on se toimintaympäristö, jossa me tällä hetkellä olemme. Inkoon sijainti HSL-rajan tuntumassa rajoittaa erittäin paljon mahdollisuuksiamme kehittää joukkoliikenneyhteyksiämme. Olemme miettineet paljon erilaisia toimintamalleja, joilla tilannetta voisi helpottaa kuten esim. lippuyhteistyötä, minkä nykyinen viranomaisrakenne Uudellamaalla estää. Tämän vuoksi aikaisemmin mainitsemani pilottihanke tulee vaatimaan kaksi erillistä lippua, sekä HSL-alueen, että Matkahuollon lipun.
Inkoon kunnanvaltuusto päätti joulukuun kokouksessaan uudesta kuntastrategiastaan vuosille 2018-2022. Yhtenä tärkeänä teemana strategiassa on nimenomaan joukkoliikenneyhteyksien kehittäminen. Tämän eteen meidän on myös kuntana tehtävä paljon töitä. On ikävää huomata, että nykyinen lainsäädäntö ja liikennebyrokratia hankaloittavat Inkoon mahdollisuuksia kehittää joukkoliikenneyhteyksiään. HSL:n vahva asema pääkaupunkiseudun toimivaltaisena viranomaisena vaikeuttaa myös osaltaan liikennejärjestelyitämme.
Tekninen lautakunta tulee tiistain kokouksessaan antamaan lausunnon koskien raideliikenteen avaamista kilpailulle Etelä-Suomessa. Lausunnossa tuodaan esille hyviä näkökulmia juuri Inkoon vaikeasta tilanteesta. Esiin nostetaan mm. tarve rantaradan kunnostuksesta, lippujärjestelyiden toimivuudesta tulevaisuudessa sekä junaliikenteen tarpeesta Inkoossa.
Itse tulen jatkossakin yhdessä muiden luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kanssa tekemään asian eteen töitä, jotta muutoksia näiden kankeiden järjestelmien suhteen saataisiin aikaan. Inkoo on joutunut kärsimään viime vuosina eri tahojen liikennepäätöksien vuoksi, mikä osittain tuntuu kohtuuttomattomalta. Tämä tilanne, joka Länsi-Uudellemaalle on muodostunut ei myöskään tue ilmastoystävällistä politiikkaa, josta on myös hyvä pitää kiinni ruohonjuuritasolla.
Uusien asukkaiden saaminen kuntaan on tärkeätä myös Inkoolle. Moni pääkaupunkiseudun kehyskunta panostaa vahvasti liikenneyhteyksien toimivuuteen. Näin Inkoonkin on tehtävä, vaikka haasteellinen toimintaympäristö meidän työtämme vaikeuttaakin. Pääkaupunkiseudun suuntaan kulkevan liikenteen lisäksi meidän on myös otettava huomioon Länsi-Uudenmaan sisäinen liikenne.
Uskon kuitenkin, että saamme tilanteen paremmaksi tulevaisuudessa. Jotta tämä toteutuisi toivon, että me kuntana laadimme kokonaisvaltaisen joukkoliikennekokonaisuuden, joka parhaimmalla mahdollisella tavalla palvelee kuntalaisia ja tukee kunnan kehitystä.
Henrik Wickström
Kunnanhallituksen pj.
Inkoo
KUVA: Päätin tehdä oman katsauksen joukkoliikenneyhteyksistämme. Julkaisen sen ensi viikolla.