Syksy 2015 ei ollut mukavaa aikaa alueemme joukkoliikenteen näkökulmasta. Sipilän hallituksen tekemät muutokset seutumme joukkoliikenteeseen näkyvät edelleen jokapäiväisessä arjessamme. Alkuperäiset Y-junavuorot lakkautettiin vuonna 2016. Tämä vaikeutti monen inkoolaisen, siuntiolaisen ja kirkkonummelaisen arkea. Samalla vähennettiin Kirkkonummen asemalla pysähtyvien kaukojunien määrää roimasti.

Samoihin aikoihin tehtiin muutoksia linja-autoyhteyksiin, mitkä kokonaisuutena heikensivät yhteyksiämme entisestään. Kunnat ovat viime vuosina yrittäneet ahdingossaan löytää ratkaisuja joukkoliikennetilanteeseen.

Olen viime vuosina tehnyt paljon töitä joukkoliikenteen parissa Inkoon kunnan luottamushenkilönä. Tämä on vahvistanut käsitystäni siitä, miten paljon haasteita joukkoliikenteen toimivassa järjestämisessä on. Mikäli matkustat esim. Inkoosta Helsinkiin, voit joutua käyttämään useita matkalippuja. Lippujen yhdistäminen on liki mahdotonta ja aikatauluja pitää etsiä useilta eri sivuilta.

Minä koen, että joukkoliikenne Uudellamaalla tarvitsee kokonaisvaltaista suunnittelua. Ei ole järkevää, että meillä on sellainen järjestelmä, jossa esimerkiksi Turkuun matkaava kirkkonummelainen joutuu käymään ensin Leppävaarassa vaihtamassa junaa, jotta pääsee Suomen Turkuun. Meidän tulisi ottaa vahvemmin suunnittelussa huomioon, millä tavalla yhteistyötä eri toimijoiden välillä saadaan parannettua. Erilaisia lippuja tulisi olla helpompi yhdistää. Tämä kaikki vaatii uudenlaista säätelyä. Joukkoliikenteen kehittämisen tulisi lähteä ihmisten tarpeista. Nykyjärjestelmässä tämä ei aina toteudu vaan välillä byrokratia estää sujuvan liikenteen järjestämisen.

Meidän tulee myös miettiä, millä tavalla maaseudun joukkoliikennettä voidaan tukea. Bussiliikenne Länsi-Uudellamaalla on monin paikoin markkinaehtoista liikennettä. Tässä kokonaisuudessa pitäisi tarkastella, millä tavalla suorat linja-autovuorot HSL-alueen ulkopuolelta voisivat saada tukea.

Joukkoliikenteemme tarvitsee myös toimivan infrastruktuurin. Meidän tulee panostaa rantarataan ja sen kehittämiseen sekä kantatie 51:n edelleen kehittämiseen ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tämä on tärkeätä alueemme kehityksen näkökulmasta.

Kun puhutaan maaseudun liikenneyhteyksistä, on syytä myös mainita KELA-kyydit sekä niiden toimivuus. KELA-kyytien kanssa on ollut viime aikoina paljon haasteita. Mielestäni on erittäin tärkeätä, että Kela-kyydit saadaan kunnolla toimimaan. Kela-kyydit ja niiden toimivuus on erittäin tärkeä asia monelle ihmiselle. Mikäli Uudellamaalla ei saada tätä tärkeätä palvelua kuntoon, on liikenne- ja viestintäministeriön tutkittava, miten asiaan saadaan parannus.

Meidän seudullemme toimivat joukkoliikenneyhteydet ovat elinehto. Toimivat yhteydet ovat tärkeä osa sujuvaa arkea ja tukevat alueemme kehitystä. Joukkoliikenneyhteyksien kehittäminen on myös ilmastoteko. Niiden sekä kehittämistyön eteen on tehtävä työtä myös kansallisella tasolla.

Henrik Wickström
Kansanedustajaehdokas,
Inkoo
RKP