Korona on vaikuttanut laajalti mm. liikennesektoriin. Useat meistä ovat voineet lukea eri lehdistä siitä, miten joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat olleet matalia koronan vuoksi.
Joukkoliikenne on tärkeä yhteiskunnallinen toimintasektori. Yhdyskuntasuunnittelussa joukkoliikenne on tärkeä elementti ja monen ihmisen arki pyörii erilaisten joukkoliikenneyhteyksien varassa. Ilman toimivia yhteyksiä arki ei yksinkertaisesti toimi.
Korona on jättänyt jäljen myös Inkoon joukkoliikenteeseen. Ns. markkinaehtoinen liikenne on lähes kokonaan hävinnyt Inkoon ja Helsingin välillä. Näin ollen jatkossa Inkoossa kaikki liikenne Helsingin ja Inkoon välillä järjestyy suurilta osin ELY-keskuksen kanssa tehtyjen kilpailutusten avulla.
On kuitenkin todettava, että matkustajamäärät näyttävät nyt kasvavan hyvää vauhtia näin kesän kynnyksellä. Lähimatkailutrendi on kasvussa ja se vaikuttaa meillä selkeästi positiivisesti joukkoliikenteen käyttäjämääriin. Kesällä avaamme mm. syöttöliikenteen Matinkylän metroasemalle, lisäämme suoria vuoroja Helsinkiin viime kesään verrattuna ja kesäviikonloppuisin pääsee Barösundiin jopa taksiveneellä. Meillä on myös myöhäisbussi Inkoosta Helsinkiin ja takaisin, mikä mahdollistaa esim. inkoolaisille pääkaupungissa vierailun mutkattomasti.
”Olemme myös aktiivisesti mukana muiden alueen kuntien kanssa lobbaamassa kantatie 51:n ja rantaradan parantamisen puolesta.”
Olemme saaneet paljon kehitystä aikaan joukkoliikenteen saralla. Nyt pyrimme kuitenkin panostamaan lipputuotteiden kehittämiseen sekä myös vuorojen mahdolliseen lisäämiseen tarpeiden mukaan. Aivan lähiaikoina valmistuu Inkoon osalta laajempi joukkoliikennehankinta syksyä 2021 silmällä pitäen. Hankintakokonaisuutemme tulee mm. sisältämään syöttövuoroja Kirkkonummelle ja Matinkylään sekä suoria vuoroja Helsinkiin. Myös suoria vuoroja Lohjalle on lisätty, liikennettä Karjaalle unohtamatta. Sisäistä joukkoliikennettä Inkoossa tullaan myös parantamaan. Reittien kasvu on mahdollinen, koska olemme panostaneet tarkkaan suunnitteluun sekä huomioineet myös koulukuljetukset joukkoliikennehankinnassa.
Pyrimme lisäksi jatkuvasti aktiivisesti muuttamaan sitä mielikuvaa Inkoosta, ’ettei Inkoolla olisi joukkoliikennepalveluita tarjolla”. Panostamme näin ollen myös liikennepalveluiden tiedottamiseen. Olemme myös aktiivisesti mukana muiden alueen kuntien kanssa lobbaamassa kantatie 51:n ja rantaradan parantamisen puolesta.
Korona tulee kuitenkin jättämään jäljen joukkoliikenteeseen ja nyt on mietittävä sitä, jättääkö korona pysyvän jäljen ihmisten liikkumistottumuksiin. Meidän on panostettava kuitenkin siihen, että inkoolaiset voivat luottaa liikennejärjestelmäämme. Kannattavuus on toki se keskeinen asia, joten reittiverkoston optimoiminen tilanteeseen nähden on tärkeää.
Koska tällä hetkellä on huomattavissa selkeää trendimuutosta siten, että ihmiset haluavat muuttaa maalle, ovat toimivat joukkoliikenneyhteydet Inkoon elinvoimaisuudelle elinehto. Meillä ei ole omia yläkouluja eikä toisen asteen oppilaitoksia, joten toimivat yhteydet länteen, itään ja pohjoiseen ovat äärimmäisen tärkeät.
Minä haluan, että Inkoo tarjoaa sujuvan arjen kaikille kuntalaisilleen sekä luoda edellytyksiä kasvulle. Tämän mahdollistamisessa joukkoliikenteellä on keskeinen rooli. Joukkoliikenteen kehittäminen tulee vaatimaan vahvaa otetta myös jatkossa tulevalta valtuustolta. Tärkeintä tässä on ehkä se, että kehittämistä tulee tehdä aktiivisesti yhteistyössä käyttäjien kanssa ja ihmisten tarpeet huomioiden. Näin meidän Inkoossa on jatkossakin toimittava.
HENRIK WICKSTRÖM
Kunnanhallituksen pj. (r.),
Kuntavaaliehdokas, Inkoo
Kirjoitus on julkaistu Kirkkonummen sanomissa 5.6.2021.